tiistai 26. heinäkuuta 2011

Opettajien YYA-hengestä

Huomenisia!

Koska osa sitkeästi kaipailee noita opettajuuteen liittyviä pohdintoja, niin avaan taas sanaisen arkkuni aiheeseen liittyen.

Viimeisen viiden vuoden ajan, tehtyäni alalla lyhyempää ja pidempää pätkää, olen pohtinut useampaan otteeseen, mihin kuuluisi vetää raja omien tekijänoikeuksien ja kollegan auttamisen välillä.

Kerron alustukseksi erään tapauksen: Ystäväni oli pedagogiset suoritettuaan menossa erään suuren lukion opettajan sijaiseksi. Kun hän erehtyi ihan nätisti kysymään, olisiko opettajalla jotakin materiaalia tulevien tuntien tueksi, lehtori melkein iski luurin korvaan kivahtaen, että jokainen tekee materiaalinsa ITSE, ja jos työ ei kelpaa, niin hän soittaa jollekin toiselle. No, ystävä ei ottanut sijaisuutta vastaan.

Silloin joskus viitisen vuotta sitten tuo lukionopettajan reaktio kuulosti kylmältä ja julmalta, mutta sittemmin olen ymmärtänyt kyseisen kivahduksen takana olevan syyn - lukiomateriaalin väsääminen on ihan pirun raskasta duunia! Jos käytät yhden oppitunnin väsäämiseen 2-3 tuntia illalla töiden jälkeen, et välttämättä halua jaella työsi hedelmiä muille. Jokainen kyllä tajuaa, että nykymaailmassa myös aika on rahaa. Eri asia on sitten, haluatko esittää nämä perustelut ystävällisesti vai epäkohteliaasti asiaan vihkiytymättömälle.


Omalla kohdallani olen antanut sijaisille materiaalit ilman vastalauseita - syy tähän on ollut ensisijaisesti se, että koulut palkkaavat harvoin päteviä ihmisiä sijaisiksi ja tuntien pito kaatuu tämän seurauksena työkavereiden niskaan ilman ennakkovalmisteluja. Siksi ihan kurssin sujuvuuden ja opiskelijoiden takia olen nähnyt tarpeelliseksi jelpata työyhteisöä - siitäkin huolimatta, että näin ollen sijaisuuksien tekeminen on toisille helpohko tapa saada mukava lisäansiota (joskus myös minulle).

Sen sijaan, jos joku kollega tulisi kysymään, voisinko antaa hänelle tuntisuunnitelmani siitä ja siitä aiheesta, vastaisin todennäköisesti, että mitä annat vastineeksi. Toki monelle minua myöhemmin aloittaneelle olen mielelläni antanut sanallisesti ideoita, tuntisuunnitelma- ja opetusmateriaalivinkkejä. Ehkä saan myöhemmin vuorostani tukea heiltä.

Tällä tasolla on minun YYA-henkeni tällä hetkellä. Mites sinun, kollegoittesi ja työyhteisösi?

kuva on haettu täältä.

11 kommenttia:

Augusti kirjoitti...

Ei sinänsä liity aiheeseen, mutta tuli mieleen, että mahtaisinpa olla joko paniikissa tai aivan onneton tumpelo, jos joku kerta joutuisin vaikka sinun sijaiseksesi!

Kutri kirjoitti...

Me kieltenopet koulussamme lykkäämme toisillemme väsäämiämme harjoitusmonisteita ja kokeita sun muita aina kun vaan muistamme. Äitiyslomasijaisilleni olen jättänyt käyttöön omat materiaalikansioni ja antanut luvan kopioida kaiken mitä haluavat - sijaiset ovat olleet joka kerta nuoria, aloittelevia opettajia, joten minusta on ollut ilo auttaa heitä antamalla jotain matskua evästykseksi. Vastineeksi he ovat jättäneet kansioihini kaiken itse värkkäämänstä matskun, jota ei kyllä välttämättä ole ollut pilvin pimein :-D Vuoroin vieraissa, vanhempien kollegojen velvollisuutena on mielestäni vähän jelpata nuorempia. Ei kokonaisilla ja valmiilla tuntisuunnitelmilla, mutta muuten.

Comments kirjoitti...

Suuttuisin saakelisti jos joku varastaisi ideani, mutta jakelen kyllä itse tekeleitäni ja muuta aika avokätisesti, ellei sitten kyse ole harjoituksesta jonka haluan itse opettaa alusta alkaen juuri omalla tavallani, jostakin syystä. Usein lähettelen sähköpostia kollegalleni, jos vaikka netistä löytyy helposti hyödynnettäviä tekstejä, esim. amerikkalaisia uutissivustoja, joissa on mukana podcastit kuuntelua varten ja johonkin tiettyyn kurssiin sopiva artikkeli.

Toisaalta olen saakelin huono tekemään tehtäviä itse, saati edes suunnittelemaan tuntejani. Vähän katson että mitäs sitä seuraavaksi, mutta pääpiirteissään lukion (kielten) puolella tarkempi suunnittelu voi olla aikamoista ajanhukkaa, koska kurssikirjat ovat opsin mukaisia ja mahdollistavat yllätystilanteiden paikkaamiset mikäli homma ei menekään niinkuin aluksi ajatteli. Välipalatunnit pidän sitten erikseen, kun eteen sattuu jotain sopivaa.

piparminttu kirjoitti...

Meillä tehdään aika paljon aineistoa itse, kirjoja ei käytetään ollenkaan (kulttuuriamis). Teoriaa on kuitenkin suht vähän, joten hirveästi tuota aineistoa ei kerry. Tietyt jutut tietenkin toistuvat. Näitä asioita tai esim. messureissuilta koottuja kuvaesityksiä laitan kyllä aina eteenpäin. En välttämättä powerpoin-tiedostona, mutta pdf:nä ainakin. Tehtäviä en ole eteenpäin jaellut, koska muut eivät ole opettaneet samoja juttuja.

Meillä puhutaan paljon yhteisestä materiaalipankista, mutta ei se vielä ole toteutunut. Enkä oikein usko, että toteutuukaan, koska harvoinpa minun sähköpostiini on aineistoja kolahdellut.

Tähän mennessä minulla on ollut lyhyitä poissaoloja ja silloin olen sijaisille tehnyt tehtävät valmiiksi ja aineistot niihin. Tyyliin yksi A4:nen tms.

Vuoroin vieraissa!

Nimetön kirjoitti...

Itse asiassa ONKO meillä tekijänoikeuksia palkallisessa työssä tekemiimme suunnitelmiin? käsittääkseni tekeillä oleva tekijänoikeuslaki ainakin on viemässä myös opettajilta tekijänoikeudet materiaaleihinsa? Tekijänoikeudet ovat työnantajalla. Hihii, sinähän sen kai parhaiten osaat selittää, kun olet yhteiskunnallisten opettaja... :-):-)


Minä jaan kaiken kyllä kollegoille, mitä suostuvat ottamaan vastaan :-) Kuuden vuoden kuluttua on aikomus jäädä eläkkeelle. Kävin juuri laskemassa, että mulla on 24 (kyllä, kaksikymmentäneljä) paksua arkistokansiota täynnä ite tehtyä materiaalia (monisteitä, lehtileikkeitä, kalvoja yms.) työhuoneessa. Noin kerran vuodessa käyn ne läpi ja raakaan vanhimmasta päästä materiaalia takkaan, että uutta mahtuisi tilalle. Kaikki on tietysti vielä koneella sekä kotona että koulussa, mutta meidän koulumme opehuoneen vähäisten tietokonemäärien takia on yleensä nopeampaa napata aiemmin tulostettu paperi mapista monistettavaksi kuin jonottaa koneelle. Luokassa nyt tietenkään ei ole piirtoheitintä kummempaa välinettä käytettävissä.

Mistähän löytyis kuuden vuoden päästä se joku kumma, jolle noista olis hyötyä??

Turun Tilda kirjoitti...

Augusti: No kuule, kokemus opettaa :) Kaikki ovat varmasti enemmän tai vähemmän paniikissa ensimmäisten sijaistuntien kohdalla. (ainakin minä silloin joskus 22 vee eräässä Turun vuokrakasarmilähiössä villien alakouluoppilaiden kanssa).

Kutri & Comments: Kiva kuulla, kuulostaa hyvältä yhteishengeltä :)

Minulla ei parin edellisen vuoden ajan ollut edes kollegaa, joten ylhäisessä yksinäisyydessä työskentely on varmasti vaikuttanut ajatuksiini. Olen kuitenkin ollut aistivinani, että historia-alalla on vallinnnut vähän toisenlainen kulttuuri kuin esim. kielissä, mikä sinänsä on harmi. Olen saanut apua, mutta vain ystäviltä. Liitolla on materiaalipankki, jonne materiaalin lähetttämällä saa loputkin käyttöönsä.

Kirjoitin tarkoituksella hieman provosoivasti, jotta keskustelua syntyisi - hyviä vinkkejä (esim. nettisivustoja, leffoja, artikkeleita ym.) olen pistänyt kiertoon iloisin mielin. Hypoteettisena lähtökohta kokonaisen lukion oppitunnin materiaalin jakaminen sellaisenaan on kuitenkin jotain, mitä en todennäköisesti tekisi - en tosin tiedä, hyödyttäisikö se edes ketään, jokainen muokkaa aiheesta kuitenkin omannäköisensä.

Hissassa ja yhteiskuntaopissa lukion tunnit on pakko suunnitella, sillä vaikka asiat löytyy kirjasta + open oppaassa yksittäisiä työskentelyvinkkejä, openkin on saatava tieto jäsenneltynä päähänsä ennen oppituntia (vaikka asian jo passiivisesti osaisikin). Tämä on varmasti ero reaaliaineiden ja kielten välillä - kieli on luovempi väline, ja kielitaitoinen ope pystyy soveltamaan sitä sellaisenaan tilanteeseen. Voi tosin olla, että jos jauhan omia kurssejani 20 vuotta kolme kertaa jaksossa, niin siinä vaiheessa osaan ne ulkoa ja väärinpäin! Ja siinä vaiheessa tuntimateriaalejakin on jo runsaammin :)

Piparminttu: Olet siis uudisraivaaja! Toivottavasti alanne laajenisi sen verran, että saisit kollegoja joiden kanssa jakaa kokemuksia - se olisi varmsti tärkeintä!

anonyymi: Hyvä huomio! Eipä ehkä olekaan. Muistan, että jotain keskustelua käytiin opettaja-lehdessä, todennäköisesti juuri noista materiaalioikeuksista. Kaksi kertaa lakikurssin opettaneena nuo tekijänoikeusjutut eivät vielä kuulu vahvuuksiini.

Mukavaa, että pistät hyvän kiertämään. Olisipa minulla tuollainen kollega :) minkä aineenopettaja muuten olet? Reaaliaine vai kielet? (Otaksun...)

piparminttu kirjoitti...

Noista tekijänoikeuksista sen verran, että ainakin tällä hetkellä opettajalla on oikeudet omiin materiaaleihinsa ja esim. yhteiseen materiaalipankkiin ei voi velvoittaa lisäämään omia töitään. Tai tässä uskossa ainakin itse olen.

Aika paljon puhutaan siitä jostain kirjainlyhenteestä (juu en muista mikä..) jolla luovutetaan omat aineistot eteenpäin sillä ehdolla, että aina tekijän nimi säilyy uudelleen esitettäessä. Se kuulostaa minusta aika fiksulta järjestelmältä, mutta senkin pitäisi minun mielestäni perustua vapaaehtoisuuteen -ei pakkoon!

Nimetön kirjoitti...

Minulle on kyllä sattunut aika ihania työkavereita. Ovat auttaneet aloittelevaa opettajaa ihan valtavasti materiaalien muodossa.

Ensimmäisenä opetusvuonnani jaoimme käytännössä kaiken materiaalin saman aineen opettajien kesken. Toisena vuonna lähin kollegani oli juuri jäämässä eläkkeelle ja lykkäsi minulle materiaalia ja opetusvinkkejä niin paljon kuin vain olin valmis ottamaan vastaan. Parinakin vuonna olen saanut pitkään työskennelleiltä kollegoiltani heidän käyttämänsä kurssimuistiinpanot oman opetukseni tueksi, kun olen aloittanut aivan uuden oppiaineen opetuksen. (En siis ole niitä pyytänyt, vaan he ovat itse tulleet niitä tarjoamaan.) Nyt sovimme kollegani kanssa, että jaamme käyttämäämme sähköistä materiaalia toisillemme koulun verkossa.

En siis osaa olla kauhean mustasukkainen omasta materiaalistani, kun olen sitä muilta niin paljon itse saanut. Jaan omaa materiaaliani eteenpäin, jos joku haluaa käyttää. Vähän kyllä itellä on asenne "no tää nyt on tällasta" erityisesti erilaisten monisteiden osalta. Sähkösestä materiaalistani (siitä vähästä, mitä olen vielä ehtinyt tekemään) sen sijaan olen ihan ylpeäkin :)
Matemaattisia aineita siis opetan.

Nimetön kirjoitti...

Hieman nostin kulmakarvaani, kun luin tämän: "Omalla kohdallani olen antanut sijaisille materiaalit ilman vastalauseita - syy tähän on ollut ensisijaisesti se, että koulut palkkaavat harvoin päteviä ihmisiä sijaisiksi ja tuntien pito kaatuu tämän seurauksena työkavereiden niskaan ilman ennakkovalmisteluja."

Minun käsitykseni mukaan sinä olet itse opettajana epäpätevä vrt. gradun kirjoittaminen.

Ymmärrän toki, mitä tarkoitit tekstilläsi ja olen kanssasi itse asiasta samaa mieltä. Mutta tämä yksi kohta särähti ikävästi korvaan.

Turun Tilda kirjoitti...

piparminttu: Kiitos lisävalaisusta :) Minunkaan mielestä omia juttuja ei pitäisi pakon sanelemana joutua antamaan tuollaisiin pankkeihin.

anonyymi 1: En voi muuta sanoa kuin että hieno homma :) Yritänpä pitää mielessäni nämä tähän postaukseen tulleet vastaukset, jos joskus saan nuoremman kollegan. Valitettavasti se todellisuus, jonka itse kohtaa, muovaa mielipiteitä väkisinkin. Mutta on ollut hieno lukea näitä teidän kommenttejanne.

anonyymi 2: Tarkoitin pätevällä sijaisella omaa alaa opiskellutta ihmistä, joka ymmärtää oman tieteenalan sisällön ja lainalaisuudet. Mutta aina voi saivarrella. Omasta mielestäni ehkä noin kuukauden tai kahden päästä valmistuva graduni ei tee minua valitettavasti (vaikka kovasti toivoisinkin) yhtään sen pätevämmäksi opettajan työssä muuten kuin muodollisesti. Kyllä se työ opitaan kuten moni muukin sorvin äärellä.

Nimetön kirjoitti...

Arvostan suuresti jokaista yksi informatiivinen lukea täältä. Olen aivan varmasti leviää lause sivustostasi ihmisten kanssa. Cheers.