maanantai 10. tammikuuta 2011

Harmaissa

Iltaista!

Piti postailla oikein pidemmän kaavan kera, mutta aikomus taitaa jäädä torsoksi, sillä pitää päästä happihyppelylle vielä ennen unosia. Päivä kului harmaissa, mutta onneksi säiden herra teki sentään kepposen ja väläytti Naantalin aurinkoista tällä maailman kolkalla ;)


Se, mitä piti pohtia, liittyy yläkoulun ryhmätöihin. Välillä ne eivät vain tunnu onnistuvan! Vai ajattelenko asiaa vain ihan väärästä vinkkelistä, kun haaveilen, että samalla tulisi opittua substanssiakin? Toki yhteistyötaitojen harjoittelu on ryhmätyöskentelyn tärkeintä antia, mutta silti... Tuntuu, että esitysten jälkeen asiat saisi opettaa alusta asti, vaikka kuinka olen pyrkinyt ohjaamaan vastuunkantoon ja tehtävänjakoon ryhmissä, neuvomaan tiedonhaussa, vihjaissut ettei kannata lukea suoraan paperista tai ainakaan pitää sitä paperia ihan naaman edessä jne.


Kertokaapa kollegat, mikä tepsii vai tepsiiko? Ehkäpä sen kuuluukin olla juuri tuollaista, ja opettajan on vain hyväksyttävä, ettei pysty joka hetki pitämään kaikkia lankoja käsissään ja hallitsemaan tilannetta.


Päivän työasu:

poolopaita - näitä kymmenen euron citttaripooloja
hame - H&M

kengät - OIS

5 kommenttia:

piparminttu kirjoitti...

Minäkin aloitin juuri yhden suuremman kokonaisuuden läpikäyntiä ryhmätehtävämuodossa. En tiedä miten tässä käy, mutta täytyy varmaan yrittää vain olla olematta kontrollifriikki. Sitä vikaa minussa nimittäin on...

Ja ei sekään varmasti ole välillä vaaraksi, vaikka koko prosessin paras opetus olisikin kuinka toimia sen pahimman vihamiehen kanssa.

Tilda kirjoitti...

Piparminttu: Yhteistyötaidot, yhteistyötaidot... Täytynee ottaa viralliseksi mantraksi niiden ei-niin-onnistuneiden ryhmätyökokemusten selättämiseksi ;)

Johanna kirjoitti...

Mulla on tuo sama neule mustana ja harmittaa ihan vietävästi,kun en heti ostanut niitä lisää... nimittäin aivan uskomattoman pehmeä ja miellyttävä päällä, puhumattakaan, että se on niin kaunis ja tyylikäs :) Plussaa vielä siitä, että ei edes nyppäänny, vaikka olen jo monesti pessyt!
Ryhmätöistä ihan vaan sen verran; inhosin niitä koulu- ja opiskeluaikoina yli kaiken :(

Hanna kirjoitti...

Kotiryhmä - asiantuntijaryhmä tyyppinen toiminta on mulla toiminu kielissä parhaiten. Eli ekassa ryhmässä opiskelevat ja valmistelevat yhden osan tekstiä ja tokassa ryhmässä sitten opettavat sen oman alueen muille ja tekevät sitten jonkun kokoavan työn. Tämä pakottaa kaikki osallistumaan työhön, kun kakkosryhmässä joutuu omineen opettamaan asian muille. Ekoja ryhmiähän voi pyytää myös laatimaan myös pari pistarikysymystä siitä omasta alueesta ja niistä sitten pitää joku kuulustelu. Pistarit tietysti ryhmätöistä pakottaa ainakin jossain määrin kuuntelemaan muita, mutta töistä voi tehdä myös etukäteen esim kysymyslomakkeet, joiden kysymyksiin pitää saada vastaukset muiden töistä.

Ja sitten voi muistuttaa itseään siitä, ettei itsekään koskaan koulussa jaksanut muitten ryhmätöihin perehtyä ja ihan hyvin kävi elämässä :)

Turun Tilda kirjoitti...

Johanna: Totta turiset. Todella laadukasta materiaalia ja mikä hinta! Itselleni poolon vyötärö ei ole se paras mahdollinen malliltaan, (tykkään nenennän vyötäröltä kapenevista malleista), mutta todella kelpoja tuohon hintaan. Mulla olisi ruskea ja punainen, pitänee aktivoitua myö niiden käytössä!

Ryhmätöitä on inhonnyt varmasti moni muukin. Kaikki ei tykkäää kaikesta. Ja yläasteikäisenä, hormonikuohuissa on kamalaa joutua tekemään hommia ihan värien tyyppien kanssa. Harratan pientä siedätyshoitoa, mutten todellaan edes voisi muutaa kaikkea opetusta ryhmätöiden tekemiseksi!

Hanna: Kiitos ideasta! Tuo ensimmäinen kuulostaa hieman samalta kuin yhteistoiminnallinen oppiminen. Sitä olenkin harrastanut lukiolaisten ja ysien kanssa. Etukäteislomake ja pistarin uhka voisivat toimia myöskin!