maanantai 9. helmikuuta 2009

Tildan tyylikoulu: vaalean kesän värit





Hip hei! Olotilani on kovin iloinen juuri nyt :) Tulimme juuri miehen kanssa keskustasta, jossa kävimme tekemässä hääkorttiainesostoksia. Olimme tehneet ennakkovalinnat kaaso-siskoni kanssa, ja nyt mies oli mukana hyväksymässä ideamme. Saimme kaiken tarvitsemamme ja muutaman viime hetken muutoksen jälkeen tuntuu siltä, että ideani on todella omannäköiseni ja toimiva! Kerron tästä aiheesta joskus toiste.

Kaiken kukkuraksi mies löysi Hennesistä aivan loistavan, tyylikkään mustan miesten kevättrenssin kaksirivisellä napituksella ja vyöllä. Mies oli niin komeannäköinen siinä, että... Miehen vaateostokset ovat aika harvinaista herkkua, että nautin uusista ostoksista aina täysin rinnoin :) Silloin kun hän jotakin ostaa, niin vaatevalinnat ovat olleet kyllä tyylikkäitä. Kivana lisänä oli se, että nyt kolmen päivän ajan Hennes antaa normaalihintaisista ostoksista 20 % alennuksen.

Mutta nyt varsinaiseen aiheeseen. Olen pitänyt tyylikouluani vähän harvakseltaan viime kuukausina, mutta nyt teen tähän pitkästä aikaa poikkeuksen. Kerron mielipiteitäni värien käytöstä pukeutumisessa.

Monet muotibloggaajat näyttävät suosivan mustaa yli kaiken. Ymmärrän sen, sillä kyseessähän on tyylikäs varma väri. Sopiiko väri kaikille? Mielestäni ei. Moni suomalainen omaa hennot omat värit ja mustat vaatteet tukahduttavat ne helposti. Käytän nyt esimerkkinä itseäni. En voisi kuvitella käyttäväni mustaa, jos en meikkaa. Oma lärvini on tosi vaalea ja kohtuu suurten silmieni ympärillä on usein lautasenkokoiset mustat silmänaluset. Siinä on jo mustaa kerrakseen minulle.

Toinen väri, jonka käyttö arveluttaa minua on valkoinen. Sekin tyylikkäänä pidetty väri. Kyseinen väri vaatisi luonnostaan tummat ripset ja kulmat, ihan omat silmämunat hampaista puhumattakaan näyttävät karmeilta jos valkoista on kasvojen lähellä.

En nyt tarkoita, että välttelisin kokonaan näitä värejä, tai että edes haluaisin vältellä. Olihan minulla tänäänkin valkoinen paita. Kyse on ennemminkin siitä, millaisia sävyjä käyttää ja kuinka höystää päällään olevia perusvärejä.

Itse olen värimaailmaltani hyvin suomalainen, vaalea tai "keskivärinen" kesä. Hiukseni ovat tummanvaaleat ja ihoni sävy aika kellertävä (no se ei välttämättä ole kovin suomalaista :D). Minun tulisi suosia pukeutumisessani ehdottomasti sävy sävyyn värejä, mielellään vaaleita sellaisia. Räikeät perusvärit eivät sovi minulle. Tämän lisäksi minun tulisi käyttää ns. "kylmiä", sinisävyisiä värejä. Tällaisia ovat mm. ukkosensininen, siniharmaa, erilaiset marjanpunaiset ja jäiset pastellit (ei mitään äklöpastelleja). Perusväreinä mnun kannattaisi käyttää mustan sijaan tummanruskeaa ja harmaan eri sävyjä. Missään tapauksessa minulle ei sovi lämpimät värit kuten oranssi, kellertävän vihreät, kameli tai konjakin ruskea. Mustaa kannattaisi käyttää vain kaukana kasvoista. Valkoisen tulisi olla jokin muu kuin puhdas valkoinen.

Jos kiinnostuit kuvauksestani, niin klikkaa yllä olevia valokuvia suuremmaksi. Juttu on Annasta neljän vuoden takaa. Jos kiinnostusta riittää, voin tehdä postauksen jatkossa myös tummemman kesän väreistä. Ymmärrän, että kaikkia ei tällainen humpuukki kiinnosta. Monet pukeutuvat tiettyihn väreihin ennemmin asenteen vuoksi kuin "oikeaoppisten neuvojen". Antaa kaikkien kukkien kukkia :D

Kuvat ja teksti Annasta 20.1.2005/nro 3

6 kommenttia:

Leena Hämäläinen kirjoitti...

Olipa kiva postaus, itsekin kun olen vaalea ja ehdottomasti viileäsävyinen kesä. Sitä jäin vain miettimään, että eikö kesäihmisten ihon sävy ole viileä eikä kellertävä (ja kevätihmisillä puolestaan persikkainen tai keltainen)? Itse olen aina myös ajatellut, että kun muutkin sävyt sopivat viileinä, niin puhtaanvalkoinen olisi parempi kuin luonnonvalkoinen. Mutta onhan nämä tietysti jossain määrin makuasioitakin :).

Itselläni viileä väritys on onneksi ihanan selvä, joten värien valintakin meikeissä ja vaatteissa on helppoa. Esimerkiksi keltakultaiset korut näyttävät minulla aivan kamalilta, hopea ja valkokulta sen sijaan sopivat hyvin :).

Musta tosiaan sopii hyvin, hyvin harvoille suomalaisille. Itse olen aina maalaamisen ja valokuvaamisen kautta ollut kiinnostunut värien sävyvivahteista ja mielestäni onkin todella helppoa katsella ihmisistä, mitkä sävyt (lämpimät vai viileät) sopisivat kellekin.

Micci kirjoitti...

Kyllä olet mielestäni aivan oikeassa. Minäkin olen noihin väriasioihin aikoinaan tutustunut. Mulle sopii musta erinomaisesti (onneksi, sillä käyttäisin sitä varmaan, vaikkei sopiskaan! :D) ja lisäksi mulla saisi olla mielellään myös kontrastia väreissä. Yhden värimääritelmän mukaan olen kirkas ja viileä (kirkas talvi on tuo myös).
Ei siis lämpimiä, sameita tai liian pliisuja värejä mulle!

Anonyymi kirjoitti...

heips, minä kuulun ainakin niihin joille ei musta sovi päälle sitten ollenkaan. En suunnilleen koskaan käytä mustaa - hautajaisissa ja työjutuissa jos on pakko. Näytän todella kalvakalta mustassa! Valkoista en myöskään ennen käyttänyt, mutta nykyisin tykkään käyttää valkoisia paitoja paljon - niiden kanssa vaan pitää olla oikeansävyiset farkut/alaosa. Oon huomannut että hiusten värikin vaikuttaa paljon siihen, millaisia vaatteita voi ja pystyy käyttämään. (siis kun niitä värjää erilaiseksi..)

Anonyymi kirjoitti...

näyttää muuten ihan Minna Cheungilta tuo malli?

Anna kirjoitti...

Toi juttusarja oli tosi hyvä, mulle tuli anna tuolloin ja sopivasti alkoi äitiysloma, oli aikaa tutkailla värioppeja;)

Mutta sitten taas, valkoinen sopii minulle ihan hyvin kaikissa sävyissä kuten myös musta. Ja olen ajatellut että olisin aika kesä-värinen ihminen...En mä tajuu.
Mutta lämpimät sävyt tosiaan ei kyllä oikein käy mulle.!

Turun Tilda kirjoitti...

Lumianna: En usko, että olen kevät, sillä keväälle sopivat tietyt lämpimät väritkin. Osa kevään ja kesän väreistä ovat samoja, esim. uskon että koralli sopii mulle aika hyvin, mutta eivät esim. erilaiset vaalenvihreät.

Tuossa Anna jutussa mainitaan erilaisten kesien kohdilla, että esim. seuraavat ihonsävyt ovat heile tyypillisiä: persikkainen, posliininen,roosahtava tai beige. Tummemmilla kesillä vo olla esim. ruusuinen iho, kalpea oliivi-iho, tai jopa harmahtavan kellertävä. Tummimmilla kesillä iho voi olla persikkainen, posliininen , beige tai jopa oliivin sävyinen. Eli eroja löytyy. Mulla on varmaankin tuollainen posliininen beige tai jotain, kaukana kuitenkin vaaleanpunaisesta :)

Olen ajatellut, että omalla kohdallani viileät värit ovat hyvässä kontrastissa ihoni kanssa, jotenkin ne täydentävät toisiaan "vastaväreinä".

Micci: Joo! Olet selvästi talviväriä eli sun on helppo olla tyylikäs tummiin pukeutuja. Sulle varmaan sopivat myös voimakkaat purppurat, violetit ja erilaiset muut jalokivisävyt ja myös perusvärit