maanantai 13. lokakuuta 2008

Kotiseutulaulu






KESKI-SUOMEN KOTISEUTULAULU
Sanat Martti Korpilahti, sävel Ivar Widéen


Männikkömetsät ja rantojen raidat,
laaksojen liepeillä koivikkohaat,
ah, polut korpia kiertävät, kaidat,
kukkivat kummut ja mansikkamaat!

Keitele vehmas ja Päijänne jylhä,
kirkkaus Keuruun ja Kuuhankaveen,
vuorien huippujen kauneus ylhä,
ah, kotiseutua muistoineen.

Syntymäpaikka kun on sydän Suomen
siis sitä suottako kiittelisin?
Täällähän aukeni ens' elon huomen,
tänne ma toivon hautanikin.

Täällä on naapuri heimoni verta,
täällä on ystävä voittamaton,
tänne, ah, tänne on kaipaus kerta,
täällä on kaikki, mi kallista on!

7 kommenttia:

Herttainen kirjoitti...

Mulle taas on Uusmaalaisten laulu tuttu partioajoilta, mutta muistan siitä aina vain melodian ja alun sanat.

Turun Tilda kirjoitti...

Herttainen: Olet siis Etelä-Suomen tyttöjä? Miksiköhän mulla oli sellainen kuva, että oisit kotoisin jostakin pohjoisemmasta? :)

Vilma kirjoitti...

Minäkin olen keski-suomesta ;) Kauniita kuvia!

Herttainen kirjoitti...

Joo, tylsää kyllä olen aina asunut etelässä (ja ulkomailla). Syntynyt olen Espoossa mutta tulipa sitten melkein koko peruskoulu käytyä eräässä kamalassa kehyskunnassa... No en tiedä lukeutuuko virallisiin kehyskuntiin mutta ei ole kuin 60 km päässä.

Turun Tilda kirjoitti...

Vilma: Kiva, kiva :) Mistä päin? Mulla on outo viha-rakkaussuhde K-Suomeen. Mieleen nousevat hirveät yläasteajat, mutta toisaalta juuri se järvi-Suomen luonto on niin kaunis...ja tietysti oma äiti ja isä asuvat siellä :)

Herttainen: kehyskunta... se on hassusana...Hihii, kuulostaa ihan MattiVanhaselta ja Nurmijärveltä ;)

Vilma kirjoitti...

Jyväskylän läheltä ;) Tarkempaa sijaintia en kerro :D Minä rakastan keski-suomea ja pohjanmaalla tällä hetkellä opiskellessa järvet ja metsät ovat nousseet arvoon arvaamattomaan. Tänne haluaisin joskus perheeni perustaa.

Anonyymi kirjoitti...

Olen uusi lukijasi ja kiinnostuin blogistasi eritoten siksi, että huomasin että asut turussa kuten minäkin! selaillessani blogiasi tuli tämä kotiseutu laulu vastaan ja ah, tuli niin ikävä "oikeaan" kotiin!